20 June 2025
Преговарачке вештине за предузетнике
Поделите овај чланак
Преговарање је кључни аспект сваког пословања. Било да се ради о преговорима са добављачима, инвеститорима, партнерима или запосленима, способност предузетника да успешно преговара може значајно утицати на дугорочни успех предузетничког подухвата. Преговарачке вештине омогућавају предузетницима да постигну боље услове, унапреде пословне односе и максимизирају вредност за своју фирму. Међутим, преговарање је вештина која захтева промишљање, припрему и тактику. У овом тексту, размотрићемо кључне технике и тактике које предузетници могу користити да побољшају своје преговарачке способности.
Разумевање основних принципа преговарања
Пре него што се позабавимо техникама, важно је разумети основне принципе преговарања који важе у свим пословним ситуацијама:
Win-win приступ: Циљ сваког преговора треба да буде постизање договора који користи свим странама. Иако је природно да свака страна жели да из преговора изађе са што бољим условима, дугорочни успех захтева изградњу односа темељених на поверењу и сарадњи.
Алтернативна решења (BATNA): BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement) је најбоља алтернатива ако преговори не успеју. Познавање своје BATNA омогућава предузетницима да знају када је време да се повуку и када су понуђени услови неприхватљиви. Такође, познавање BATNA супротне стране може бити користан алат за постизање боље позиције.
Припрема је кључ: Добро припремљени преговарачи често постижу боље резултате. То подразумева разумевање циљева свих страна, познавање тржишта, анализу конкуренције и пажљиво планирање стратегије преговора.
Технике преговарања
Преговарачке технике могу значајно утицати на исход пословних преговора. Ево неколико кључних техника које могу помоћи предузетницима:
a) Техника „добро копиле, лоше копиле”
Ова тактика подразумева коришћење двоје преговарача са различитим приступима: један преговарач има строжи, „лоши“ приступ, постављајући високе захтеве, док други преговарач има пријатељски, „добри“ приступ, који омогућава изградњу поверења и постизање компромиса. Ова техника је посебно корисна када преговарачи желе да постигну баланс између стреса и флексибилности.
б) Задавање почетне понуде
Постављање прве понуде у преговорима даје вам могућност да обликујете разговор и поставите оквир у којем ће се преговарање одвијати. Прва понуда често служи као референтна тачка која може обликовати касније понуде. Ако је ваша почетна понуда реална и добро аргументована, можете добити предност у преговорима.
в) Техника „повлачења”
Повлачење је тактика у којој преговарач свесно прави одређене уступке, али на начин који изгледа као „компромис“ који није лако донет. Овај приступ може повећати осећај постигнутог договора са друге стране, док ви задржавате кључне услове за своју фирму.
д) Питања и активно слушање
Једна од најважнијих техника у преговарању је постављање питања која могу открити више информација о потребама и жељама друге стране. Питања као што су „Који су ваши приоритети?“ или „Како би изгледао идеалан договор за вас?“ омогућавају дубље разумевање позиције друге стране и отварају простор за креирање решења која задовољавају обе стране.
e) Употреба „уговора о принципима”
Ова техника подразумева усмеравање преговора на начела или основне вредности које важе за обе стране, уместо да се фокусирате на конкретне бројке. На пример, уместо да преговарате само о цени, можете усмерити разговор на дугорочну сарадњу, квалитет или гаранције, што може омогућити постизање боље позиције и поштеннијих услова за све.
Тактике за минимизацију стреса и управљање емоцијама
Преговарање је често емотиван процес, па је важно да предузетници буду спремни да контролишу своје емоције и реагују рационално, чак и под притиском.
a) Останите смирени и објективни
Емоције попут беса, фрустрације или ентузијазма могу засенити ваше доношење одлука. Останите смирени и анализирајте сваки корак како бисте сачували јасноћу и објективност током преговора. Овај приступ помаже у стварању професионалног окружења и омогућава бољу контролу над ситуацијом.
б) Коришћење „паузе” у преговорима
Ако осећате да преговори постају напети или ако не можете да дођете до договора, корисно је узети паузу. Пауза омогућава свим странама да се смире и преиспитају своје ставове пре него што наставе с преговорима. Овај корак може бити кључан у постизању дугорочних договора и смањењу стреса.
в) Емпатија и разумевање
Разумевање потреба друге стране и стављање себе у њихов положај може бити веома корисно. Емпатија омогућава бољу међусобну комуникацију и помаже у стварању хармоније током преговора. Показивање разумевања за позицију друге стране може довести до већег поверења и бољих пословних односа.
Стратегије за постизање „win-win” решења
Иако су преговори често окренути стицању личне користи, прави преговарачи настоје да пронађу решења која су корисна за све стране. Постизање win-win решења омогућава одржавање пословних односа и дугорочну сарадњу.
a) Креативно решавање проблема
Преговарање не значи само компромис, већ и креативно размишљање о новим могућностима. На пример, ако преговарате о цени, можда можете понудити додатне услуге, продужене рокове плаћања или друге облике вредности који задовољавају интересе обе стране.
б) Флексибилност и спремност на компромис
Бити флексибилан и спреман да направите одређене уступке у преговорима често води до бољих дугорочних резултата. Преговарачи који су спремни да изграде обострано корисне договоре често освајају поверење својих партнера и повећавају шансе за поновну сарадњу.
Преговарачке вештине су од суштинске важности за предузетнике јер омогућавају постизање бољих пословних договора, изградњу поверења и одржавање дугорочних пословних односа. Уз одговарајућу припрему, примену ефикасних техника и тактика, као и емоционалну контролу, предузетници могу значајно побољшати своје преговарачке способности и тиме допринети већем успеху свог предузетничког подухвата. Добро вођени преговори могу поставити темеље за раст, проширење пословања и дугорочну стабилност.
Повезани чланци
20 March 2025
Милош Милићевић Ефикасно коришћење друштвених мрежа20 March 2025
Бојан Попић – Business Model Canvas – теоријаУ оквиру Бизнис Акцелератора 5.0 – генерација 2025. Бојан Попић одржао ...